Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Deze derde Nederlandse discriminatiemonitor verscheen in december 2012. In navolging van de monitor 2007 kijkt die uitgebreid naar de mate waarin discriminatie mogelijk een rol speelt in de achterstand van niet-westerse migranten op de arbeidsmarkt: op basis van informatie uit bevolkingsenquêtes en onderzoek onder verschillende groepen niet-westerse migranten, migrantenorganisaties en arbeidsbemiddelende organisaties
Labour market --- Sociology of minorities --- Netherlands --- Discriminatie --- Migranten ; arbeidsmarkt ; Nederland --- discriminatie --- 325 --- Arbeidsmarkt --- Tewerkstellingskansen --- Allochtonen --- Nederland --- Tewerkstellingskans --- Allochtoon --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Autochtoon --- Literatuur --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
In Nederland worden regelmatig grootschalige onderzoeken uitgevoerd naar de arbeidssituatie en werkbeleving van werknemers. Maar sommige groepen werknemers blijven hier onderbelicht. Het SCP heeft onderzoek gedaan naar één van deze groepen: lesbische, homoseksuele en biseksuele (LHB) werknemers. Zijn er verschillen in werkbeleving, bejegening en welzijn van LHB en heteroseksuele werknemers in Nederland anno 2012? En zo ja, wat zijn hier de verklaringen voor? De resultaten gaan in op de overeenkomsten en verschillen tussen LHB en heteroseksuele werknemers. In hoeverre zijn verschillende groepen tevreden over hun werk, ervaren zij dezelfde ontwikkelingsmogelijkheden, worden ze gepest of op andere wijze negatief bejegend, hebben zij last van een burn-out en zitten ze ziek thuis? Bij het bewoorden van deze vragen wordt rekening gehouden met mogelijke verschillen tussen lesbische/homoseksuele en biseksuele werknemers. Daarnaast besteedt de rapportage aandacht aan de mate van openheid over een LHB oriëntatie en in hoeverre diversiteitsbeleid van invloed is op de werkbeleving van werknemers
arbeidsvreugde --- Homoseksualiteit ; Nederland --- 331.02 --- Werknemers --- Seksualiteit --- Homoseksualiteit --- Diversiteit --- Maatschappelijk welzijn --- Wetenschappelijk onderzoek --- Nederland --- Werknemer --- Erotiek --- Natuurwetenschappen --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Inclusie --- Maatwerk --- Inspraak --- Literatuur --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
De welzijnssector staat onder druk. Bezuinigingen, decentralisering van overheidstaken en een gebrekkige oriëntatie op de burger nopen tot herbezinning. In dit boek verkennen Nico de Boer en Jos van der Lans in opdracht van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling de toekomst van de welzijnssector. Ze pleiten voor meer ruimte voor burgers en een beperkte (maar cruciale) rol voor de overheid. Op basis van interviews met een twintigtal deskundigen leggen de auteurs dilemma's en pijnpunten bloot, maar ook keuzemogelijkheden en perspectieven
welzijnswerk --- 660 Welzijn --- welzijnsinstellingen --- sociaal werk --- ebookssh149.jpg --- Sociale welzijnszorg ; Nederland --- E-books --- Sociaal werk --- Nederland --- Welzijnszorg --- Toekomstvisies --- Sociaal werk (beroep) --- Zorg- en welzijnssector --- Toekomstvisie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Mobiliteit tussen jobs is laag, loopbanen zijn kort. Dat is voor ons land het beeld dat telkens weer opduikt in internationale vergelijkingen. Maar betekent dit ook dat ons land meer moet inzetten op mobiliteit van werknemers, om aldus de loopbanen te verlengen?Het onderzoek vertrekt vanuit een literatuurstudie naar barrières voor mobiliteit en analyseert beleidsmodellen en -instrumenten in verschillende institutionele systemen of mobiliteitsregimes. De systemen die diepgaand worden geanalyseerd zijn Finland, Groot-Brittannië en Nederland. Daarnaast zijn afzonderlijke instrumenten bestudeerd in Frankrijk, Japan, Verenigde Staten en Zweden. Uit elk van de cases worden beleidslessen getrokken voor eigen land.De centrale stelling van het onderzoek is dat mobiliteit geen alleenzaligmakend middel is voor langere loopbanen. Bovendien is het niet voldoende om enkel maar te sleutelen aan de pensioenleeftijd of de ontslagregeling: een beleid voor langere loopbanen vergt een bredere mix van harde én zachte maatregelen. Het onderzoek breekt ook een lans voor beleidsdifferentiatie op basis van leeftijd: zo verdient het aanbeveling om de maatregelen in het Vlaamse loopbaanakkoord meer te betrekken op de groep van oudere werknemers
Labour market --- Sociology of work --- Netherlands --- Great Britain --- Flanders --- Finland --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A553 --- Personeelsbeleid en loonbeleid, functieclassificaties --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- Loopbaan --- Loopbaanbeleid --- Oudere werknemers --- Mobiliteit --- Internationale vergelijking --- Nederland --- Groot-Brittannië --- Vlaanderen --- Internationale samenwerking --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Emigratie --- Literatuur
Choose an application
Sinds 2004 heeft het SCP onderzoek gedaan naar het vóórkomen en de oorzaken van sociale uitsluiting, zowel onder de gehele bevolking als bij bepaalde groepen (ouderen, kinderen). De vragenlijst die hiervoor werd gebruikt, is op grond van ervaring en nieuwe inzichten regelmatig aangepast. Het meetinstrument omvatte echter nog steeds veel vragen en kende daarnaast enkele technische beperkingen. Kon er geen verbeterde en beknoptere versie van de vragenlijst worden ontwikkeld? Met behulp van focusgroepen en cognitieve tests is eerst onderzocht of het meetinstrument de verschillende aspecten van sociale uitsluiting goed dekt. Bestaande vragen zijn op grond hiervan geherformuleerd en aangevuld. De vernieuwde lijst werd daarna voorgelegd aan een steekproef van bijna 650 personen. Analyse van de uitkomsten heeft geleid tot een handzaam en valide meetinstrument van vijftien vragen, waarmee het SCP in de toekomst sociale uitsluiting bij volwassenen periodiek in kaart zal brengen.
WEB_308 HOF.jpg --- Armoede --- Integratie --- Nederland ; sociaal beleid --- sociale indicatoren --- 666 Armoede --- 308 --- E-books --- Sociale uitsluiting --- Preventie --- Diagnose --- Nederland --- Bejaarden --- Kinderen --- Ouderen --- Oudere --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Literatuur --- Sociology of culture --- Social policy
Choose an application
Voor deze 13de editie van de studiedag werd gekozen voor een vergelijkende benadering van een aantal actuele en interessante onderwerpen op het vlak van lokale belastingen: voor 5 specifieke topics inzake gemeentebelastingen wordt de Nederlandse en de Vlaams/Belgische benadering bestudeerd en naast elkaar geplaatst.Hoewel Vlaanderen een open belastingsysteem kent waarin gemeenten alles mogen belasten wat niet verboden is, terwijl Nederlandse gemeenten alleen die belastingen mogen heffen die de wetgever heeft toegelaten, blijft een vergelijking zinvol en soms zelfs verassend. Zo blijkt de in principe beperkte Nederlandse lokale belastingsbevoegdheid geen probleem te hebben met een op de brutoprijs van bv. een hotelkamer berekende gemeentebelasting, terwijl dergelijke op de omzet berekende belastingen in België onwettig worden geacht.Ook voor de andere geselecteerde onderwerpen, te weten de intergemeentelijke samenwerking, de vergoeding voor het gebruik van het openbaar domein, de binnengemeentelijke differentiatie en de verhouding tussen de 'noodzakelijke vereenvoudiging' en de vereiste lawfulness van een belasting, is een vergelijking voor zowel de Vlaamse als de Nederlandse 'lokale fiscalist' leerzaam en mogelijk inspirerend.Bron : http://www.business-economics.be
Tax law --- Public administration --- Belgium --- 336.23 --- 336.50 --- BE / Belgium - België - Belgique. --- Belastingen van de lokale besturen --- Provinciale en gemeentelijke financiën: algemeenheden --- E-books --- Fiscaliteit --- Lokale belastingen --- Gemeentebelastingen --- Vlaanderen --- Nederland --- BE / Belgium - België - Belgique --- Lokale belasting (fiscaal) --- Gemeentebelasting --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Emigratie --- Literatuur
Choose an application
The free-market, limited-government development model has been an ecological and social disaster for the developing world. Sustainable and equitable development is possible only with the active involvement of a strong central state that can guide the economy, protect the environment, and prioritize meeting its people's basic needs.In this sure-to-be-controversial book, Chandran Nair shows that the market-dominated model followed by the industrialized West is simply not scalable. The United States alone, with less than 5 percent of the world's population, consumes nearly a quarter of its resources. If countries in Asia, where 60 percent of the world's population lives, try to follow the Western lead, the results will be calamitous. Instead, Nair argues that development must be directed by a state that is willing and able to intervene in the economy. Corporations, which by design demand ever-expanding consumption, need to be directed toward meeting societal needs or otherwise restrained, not unleashed. Development has to be oriented toward the greatest good--clean drinking water for the many has to take precedence over swimming pools for the few. Nair provides three compelling case studies demonstrating the benefits of such strong state governance and the failings of weak state governance.This will mean rethinking the meaning of concepts like "prosperity," "freedom," and "rights" and whether democracy is always the best way to ensure responsive government--as Nair writes, "A democracy that cannot work to improve the life of its citizens is not better than a nondemocracy that can actually improve quality of life." Many people will find these to be challenging ideas, but what Nair offers is a model suited to the realities of the developing world, not the assumptions of the dominant culture.amazon
Developing countries: economic development problems --- internationale economie --- duurzame ontwikkeling --- naties (economie) --- Consumentengedrag --- Kapitalisme --- Azië --- Economische crisis --- Internationalisering --- Economische ontwikkeling --- Consumptiegoederen --- Westen --- Duurzaamheid --- Sustainable development --- Economic development --- Institution building --- State, The. --- Administration --- Commonwealth, The --- Sovereignty --- Political science --- Social change --- Social institutions --- Social policy --- Developing countries --- Economic policy. --- Politics and government. --- E-books --- State, The --- Nederland --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Sustainable Development --- Economic Development --- Developing Countries --- Business & Economics --- Social Science --- Political Science
Choose an application
Appreciative Inquiry in de dagelijkse praktijk van managersOf het nu gaat om vernieuwingen die je vanuit je eigen visie aanzwengelt, verbeterideeën die uit je team op komen of processen die organisatiebreed worden ingezet: werken aan team- en organisatieontwikkeling is aan de orde van de dag in je werk als leidinggevende.Appreciative Inquiry is een onderzoekende, op samenwerking en energie gerichte manier van werken aan verandering die de laatste jaren in Nederland en Vlaanderen steeds meer vaste grond onder de voeten krijgt. Deze benadering stelt je in staat met de betrokken medewerkers (en zelfs met klanten of andere externe partijen) te werken aan grotere en kleinere verandervragen op de werkvloer.Waarderend veranderen is een praktijkgericht boek en bevat zowel theoretische achtergronden van Appreciative Inquiry als praktische handreikingen en actuele voorbeelden uit de praktijk.Verkorte inhoudsopgaveIntroductie: achtergrond en opbouw van dit boekAppreciative Inquiry: veranderen door waarderend onderzoekVerdieping: hoe werkt Appreciative Inquiry?Bouwstenen: gesprekken, vragen, verhalen, doenAan de slag: aanpakken en methodiekenWat vraagt het van jou als leidinggevende?Epiloog: Samen blijven zoeken met elkaar
Sociology of organization --- Organization theory --- veranderingsmanagement --- Verandering --- Veranderingsmanagement --- Organisatieontwikkeling --- Waarderend onderzoek --- Managementvaardigheden --- Teamvorming --- Organisatieveranderingen --- Personeelsmanagement --- Organisatieleer --- Leidinggeven --- Management --- België --- Nederland --- Change strategie beleid cultuur verandering success gedrag communiceren --- #SBIB:309H251 --- #SBIB:316.334.2A551 --- #SBIB:35H305 --- 366.9 --- Changement Verandering --- Stratégies (management) Strategieën (management) --- Méthodes Methoden --- Interne communicatie en organisatie --- Partijen en strategieën in de onderneming: ondernemingsbeleid en management --- Organisatieleer: organisatieverandering --- Organisatieleer; overige onderwerpen --- E-books --- Teamontwikkeling --- Organisatieverandering --- Leiderschap --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
"A title deed = tenure security. Or does it? This book challenges this simple equation and its apparently self-evident assumptions. It argues that two very different property paradigms characterise South Africa. The first is the dominant paradigm of private property, referred to as an 'edifice', against which all other property regimes are measured and ranked. However, the majority of South Africans gain access to land and housing through very different processes, which this book calls social or off-register tenures. These tenures are poorly understood, a gap Untitled aims to address. The book reveals that 'informal' and customary property systems can be well organised, often providing substantial tenure security, but lack official recognition and support. This makes them difficult to service and vulnerable to elite capture. Policy interventions usually aim to formalise these arrangements by issuing title deeds. The case studies in this book, which span both rural and urban contexts in South Africa, examine these interventions and the unintended consequences they often give rise to. Interventions based on an understanding of locally embedded property relations are more likely to succeed than those that attempt to transform them into registered tenures. However, emerging practices hit intractable obstacles associated with the 'edifice', which only a substantial transformation of the legal paradigms can overcome."--Back cover.
Land tenure --- Land reforms --- Customary law --- Land reform --- #SBIB:328H413 --- #SBIB:39A73 --- #SBIB:35H6050 --- Instellingen en beleid: Zuid-Afrika --- Etnografie: Afrika --- Bestuur en beleid: nationale en regionale studies: Afrika --- South Africa. --- África del Sur --- África do Sul --- Afrika Selatan --- Afrique du Sud --- Azania --- Dél-Afrika --- Dél-Afrikai Köztársaság --- Derom Afriḳah --- Dorem-Afriḳe --- Güney Afrika --- Güney Afrika Cumhuriyeti --- iRiphabhulikhi yeNingizimu Afrika --- iRiphabhuliki yaseNingizimu Afrika --- iRiphabliki yeSewula Afrika --- iRiphabliki yomZantsi Afrika --- I͡U.A.R. --- I͡UAR --- I͡Uzhno-Afrikanskai͡a Respublika --- I͡Uzhno-Afrikanskiĭ Soi͡uz --- Janūb Ifrīqiy --- Jihoafrická republika --- Juhoafrická republika --- Jumhūrīyat Janūb Ifrīqiy --- Južná Afrika --- Južnoafrički savez --- Minami Afurika Kyōwakoku --- Nan Fei --- Nan Fei Gongheguo --- Nanfei --- Nanfei Gongheguo --- Repabliki ya Afrika-Borwa --- Rephaboliki ya Aforika Borwa --- Rephaboliki ya Afrika Borwa --- Repubblica del Sud Africa --- Republic of South Africa --- República da África do Sul --- República de Sudáfrica --- Republiek van Suid-Afrika --- Republik Südafrika --- Republik Suedafrika --- Republika Południowej Afryki --- République Sud Africaine --- Riphabliki ya Afrika Dzonga --- Riphabul̳iki ya Afurika Tshipembe --- RSA --- Sud África --- Sudáfrica --- Südafrika --- Suid-Afrika --- Unie van Suid-Afrika --- Union of South Africa
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|